fredag 26 juni 2015

Mushishi

Ja, jag vet att detta är en bokblogg men ibland måste man våga bryta lite mot reglerna s a s.
Mushi-shi är från början en manga (alltså seriebok) som blivit en animéserie (film) och den ser vi (jag plus G) på just nu. Jag är väldigt svag för studio Ghibli, vem är inte det?, och letar ständigt efter nya tecknade/animerade filmer eller serier som kan fylla det tomrum som uppstår när en sett alla Ghibli cirka tjugo ggr (inkl t ex Future boy Conan, börjar lite segt men blir SÅ bra några avsnitt in, en av Miyazakis första, se den). Mushi-shi är inte alls samma sak mer än att författaren råkar vara från Japan och målar mkt fina landskap. Stilen skiljer sig lite från Ghibli, landskapen är lika fina men karaktärernas utseende faller mig inte helt i smaken men strunt samma.
Serien är väldigt långsam och passar att se när en är lugn och vill se något som matchar denna känsla.
Jag har sett 8 avsnitt hittills och min favorit änsålänge är nr 5. Observera att ni måste se den på japanska, med textning såklart om ni inte kan språket. Den engelska översättningen är som vanligt inte alls lika stämningsfull. Tillhör ni skaran som påstår att ni inte tycker om japanska animerade filmer och får något skeptiskt i blicken när ni hör ordet manga så är det hög tid att ni slutar upp med det. Alla tycker väl om vackra miljöer och teckningar och mystiska varelser och fina karaktärer?! Samtliga avsnitt finns på youtube!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kommentera gärna! Jag blir glad för små funderingar, boktips, andra tips, ett enkelt hej...