onsdag 24 juni 2015

Boklista

BOKLISTEDAGS!
Vilken bok ligger närmast dig där du sitter?
Vårt matematiska universum av Max Tegmark, ej utläst ännu.

Senaste boken du köpte?
Himmelsdalen av Marie Hermansson... på erikshjälpen... pga fint omslag...

Vilken bok grät du över senast?
Så sorgliga böcker brukar jag inte läsa! Eller så är jag väldigt hårdhjärtad, men den jag senast grät hejdlöst över minns jag! Glaskupan av Sylvia Plath (typ 2 år sedan). Ringde G mitt i natten och behövde tröst.

Bästa boken du läst på sistone?
Frukost på Tiffanys gillade jag verkligen!

Sämsta boken du läst på sistone?
Läser aldrig ut dåliga böcker... så, böcker jag slutat läsa på sistone: Carlos Ruiz Zafon - minns ej namn på bok... jag hade nån idé om att den skulle fungera som en såndär "mellanbok" eftersom jag gillade hans första Vindens skugga när jag var osäker tonåring. Ah, Meningen med hela skiten av Nina Åkestam läste jag klart men tyckte dessvärre inte om särskilt mycket :(

Böcker som visat sig vara bra trots att du varit tveksam i början?
Ja, ett ljudbokswildcard var när jag började lyssna på Hungerspelen. Har väldigt svårt att sätta betyg, tyckte inte att den var så bra men jag lyssnade ändå klart? Något måste jag ju tyckt om, den fungerade bra som glöm-studierna-ett-tag-bok. Konsten att vara kvinna är en annan bok som min mamma skrattade hejdlöst åt för någon sommar sedan och som jag var tvärsäker på att jag inte skulle tycka om. Jag skrattade faktiskt ganska mycket emellanåt. Mycket uppfriskande så den får väl några poäng.

Böcker som du önskar att alla hade läst:
Min första tanke: Kung Leopolds vålnad. Har tänkt på den SÅ många gånger sedan jag läste den för kanske 5 år
sedan. G läser den nu och det gör mig mycket nöjd. Den handlar om Leopold av Belgien och när han bestämmer sig för att göra Kongo till sin privata egendom (sent 1800tal). Jag grät, och blev så arg och lärde mig otroligt mycket. Väldigt trevligt skriven, modern klassiker. Läs den! 37 spänn på bokus, det är ju ingenting + du-ångrar-dig-integaranti!!

Favoritljud när du läser?
Ingenting helst! Sitter alltid i tysta kupén på tåg och hemma har jag MAX på någon instrumental musik som jag är så pass van vid att jag inte lyssnar aktivt. Är mycket lättdistraherad :(

Bokgenre du undviker?
Känns onödigt att undvika en hel genre, jag är nog öppen för det mesta så länge jag tycker att något låter intressant. Chicklit (ja eller feelgood eller romans eller vad som nu innefattas i denna genre) finns inte i min bokhylla fast det handlar inte om aktivt undvikande, jag läste en halv Marian Keyes när jag var femton och sedan dess har mina ögon nog alltid hoppat över allt som ser ut att påminna om detta läs-snedsteg. Ja sen är jag skeptisk till svenska roliga böcker typ Fredrik Backman, inte min typ av humor.


(modifierad från koltrast.ratata.fi)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kommentera gärna! Jag blir glad för små funderingar, boktips, andra tips, ett enkelt hej...